Perfectionisme & Assertiviteit

Perfectionisme

Perfectionisme en stress gaan vaak hand in hand. Als je het beste uit je zelf wilt halen, de dingen zo goed mogelijk wilt doen, dan is daar niets mis mee. Zodra er echter het woordje ‘te’ voor komt te staan moet je oppassen. Iets ‘te goed’ willen doen mondt vaak uit in perfectionisme met alle nadelige gevolgen van dien;

- Een deadline komt steeds dichter bij: perfectionisme zorgt ervoor dat je die deadline niet haalt met als gevolg…stress.
- Een grote hoeveelheid werk die op je ligt te wachten: perfectionisme zorgt ervoor dat het nooit af is, dus de stapel groeit en groeit met als gevolg….stress.
- De leuke avond die je met vrienden gepland hebt: zowel de tafel, je huis, het eten als de drankjes moeten perfect zijn met als gevolg….stress.


Perfectionisme kan ook negatieve gevolgen voor je gezondheid hebben, volgens de WHO lopen perfectionisten meer risico om een burn-out te krijgen. Ervaar jij je perfectionisme en de stress die het veroorzaakt als belastend of zelfs belemmerend, neem dan contact op. In een vrijblijvend, kosteloos kennismakingsgesprek kijken we samen wat ik hierin voor jou kan betekenen.


Een leven met minder stress is een aangenamer leven.

perfectionisme

Assertiviteit

 

Dat is gezonde grenzen stellen, opkomen voor jezelf waarbij je ook rekening houdt met de ander. Voordelen;

  • vergroot je zelfvertrouwen en zelfrespect; je laat blijken dat je jezelf voldoende de moeite waard vindt
  • laat zien wie je bent, wat jouw overtuigingen zijn, waar je prioriteiten, liggen, wat je wel/niet wilt
  • 't beschermt je, het voorkomt chronische mentale of fysieke  druk;
  • in plaats van proberen perfect te zijn, durf je echt te zijn. 


Mensen die burn-out raken hebben een aantal zaken gemeen. Vaak zijn het harde werkers, perfectionisten, en daarnaast hebben ze vaak moeite met het aangeven van hun grenzen. Hierdoor nemen ze meer taken op zich dan ze willen, met op den duur alle gevolgen van dien. 


Waarom gaan we over grenzen heen?

  • Angst voor afwijzing en kritiek; behoefte aan goedkeuring. Dit is het gevolg van het idee dat wie we zijn afhankelijk is van anderen en wat anderen vinden. Het is een idee geen feit. Wat anderen van jou denken kan jou nooit ‘meer’ of ‘minder’ maken.
  • Te hoge eisen aan jezelf stellen met een ‘niet- zeuren’ houding. Luister naar hoe je je voelt en respecteer de signalen van je lichaam.
  • Een te groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Je bent niet verantwoordelijk voor de gevoelens en het geluk van een ander.

 

 

Gezonde grenzen bevorderen een gezonde relatie met jezelf en met anderen. 


assertiviteit